Domovská stránka » Bea Johnson » Bea Johnson: Domácnost bez odpadu – recenze
Bea Johnson: Domácnost bez odpadu – recenze

by Radoslav Černý
0 komentářů

Bea Johnson napsala v roce 2013 knihu Domácnost bez odpadu, která se ve světě stala naprostým hitem. Sám bych ji označil za knihu, která mi nejvíce změnila myšlení za poslední rok.

Po všech stránkách inspirativní. Tak ji hodnotí propagátoři ekologického, a hlavně k planetě odpovědného, způsobu života. Bea Johson v knize propaguje životní styl „zero waste“ (život bez odpadu). Na příkladu své čtyřčlenné rodiny vás seznámí s tím, jak umí žít bez odpadu. Jak je její život díky tomu šťastnější a zdravější. Můžete to zkusit také.

Zajímavé je, jak jsem se ke knize dostal. Poprvé jsem na ni viděl reklamu v nějakém časopise, když jsem letěl v letadle. Zaujal mě vůbec ten nápad, jak mít domácnost bez odpadu. Měl jsem to pak celou dovolenou v hlavě a jak jsem přijel, tak jsem si nechal dát tuto knihu k narozeninám. Od té doby si nekupuju jednorázové časopisy a létám méně letadlem:)

Domácnost bez odpadu a jednodušší život

Bea Johnson se na stránkách knihy rozepisuje o tom, jak vám snížení produkce odpadu v domácnosti zásadně promění život. A jak vám jej především zjednoduší. Tato skutečnost by mohla zaujmout i ty z vás, pro které je všechno to třídění odpadu spíše obtěžující, než že by vám přinášelo hřejivý pocit u srdce. Zkrátka na zjednodušení života nemusí slyšet jen zapálený ekologický aktivista, ale naprosto běžný člověk. V tom je tato kniha bezesporu geniální.

Když méně je více

Novodobá bible pro ekologicky odpovědnou domácnost vám představí mnoho možností, jak omezit produkci odpadu. Celou knihou vás bude provázet tzv. 5 Zet:

• Zamítnout
  • Zredukovat
  • Zužitkovat
  • Zrecyklovat
  • Zkompostovat

A je jedno, zda budete právě číst o tipech pro koupelnu nebo kuchyni. Kniha vás po celou dobu čtení ale bude nutit především k zamyšlení. Bea Johnson říká, že průměrná domácnost vlastní spoustu věcí, které jsou naprosto zbytečné pro spokojený život. Sami tak budete mít příležitost si uvědomit, zda toho opravdu potřebujete k životu tolik. Vždyť méně, je někdy více.

domácnost bez odpadu
Bea Johnson: Domácnost bez odpadu

S ekologicky odpovědným chováním je potřeba začít vždy především u sebe. Kniha je určena těm, kterým to není lhostejné a chtějí pro to něco sami udělat. Je také určena pro všechny ty, kteří chtějí své zkušenosti se životem bez odpadů předávat dále. Originál nese název Zero Waste Home a v české verzi Domácnost bez odpadu najdete také tipy zohledňující české prostředí.

Domácnost bez odpadu a co jsem si odnesl já

Začal jsem kompostovat zbytky z kuchyně v domácím kompostéru. Nevím proč, ale strašně mě to baví. Přestal jsem kupovat jednorázové věci, nakupuju s taškama Resack a Český západ, neberu si igelitové tašky v obchodě. A dalších asi 100 věcí. Myslím si, že je třeba začít po malých krůčcích a jedním z těchto krůčků je koupení si této knihy.