Domovská stránka » Nesnězeno » Nesnězeno: Už jsme zachránili přes 16 tisíc jídel [rozhovor]

Nesnězeno: Už jsme zachránili přes 16 tisíc jídel [rozhovor]

od Radek
Publikováno: Aktualizováno

Rozhodl jsem se vyzpovídat mého kamaráda Michala, spolutvůrce projektu Nesnězeno.

Projekt se mi od počátků moc líbil, protože eliminuje vyhazování dobrého jídla z restaurací, kterého se v Česku i ve světě vyhodí přibližně třetina!

Nesnězeno jsem si i sám vyzkoušel, když jsem v Brně s mými kamarády jedno páteční odpoledne testoval jejich aplikaci. Od té doby aplikaci s úspěchem používám:) Psal jsem o tom nedávno zde.

Nesnězeno nabízí řešení, které je výhodné pro všechny strany – podnik nevyhazuje jídlo ani peníze, lidé kupují kvalitní jídlo s výraznými slevami a neplní se tak koše potravinovým odpadem. Tímto způsobem zachránili před vyhozením už přes 16 tisíc jídel! Povídali jsme si o tom, jaké byly začátky i jaké jsou vize…

nesnězeno
Mobilní aplikace Nesnězeno

Jaká je základní myšlenka Vašeho projektu Nesnězeno?

Podle nás by prostě žádné dobré jídlo nemělo skončit v koši jen proto, že ho ten den někdo nekoupil. Už ho jednou kuchař s láskou vytvořil a vyhodit ho nám přijde jako strašná škoda. Navíc u nás se vyhodí až třetina všeho jídla, což si opravdu nemůžeme dovolit. Chtěli jsme s tím něco udělat.

Jak to celé vzniklo?

Míša, jedna ze zakladatelek, vycestovala za svou sestrou do Paříže. Tam ji inspiroval projekt Too Good To Go, který se taky snaží řešit plýtvání jídel z restaurací, supermarketů atd. Po návratu zjistila, že u nás nic takového není a přišlo jí to jako velká škoda. Probrala nápad s Kubou, druhým zakladatem, na koleni spolu vytvořili jednoduchou facebookovou stránku pro ověření konceptu, oběhali první brněnské podniky a zbytek je, jak se říká, historie 🙂 

Kolik lidí se na Nasněženu podílí?

V nejužším týmu jsme teď čtyři, kteří projekt posouváme na denní bázi. Všichni se známe z brněnské Dobrokávy 🙂 Dále máme přibližně 10 aktivních ambasadorů, kteří nám každý týden pomáhají zapojovat nové podniky. 

nesnězeno
Spolutvůrci Nesnězena

Jaký je váš cíl? Proč říkáte, že až zkrachujete, tak budete vědět, že jste odvedli dobrou práci? 🙂

Náš první cíl je zachránit milion porcí jídla před vyhozením. Přes Nesnězeno se zachránilo už přes 16.000 jídel, takže nás čeká ještě dlouhá cesta, ale našlápnuto máme dobře. Tím ultimátním a možná tak trochu utopickým snem je, aby jednou Nesnězeno vůbec nemuselo existovat. Aby zkrátka bylo normální, že se jídlem neplýtvá. Proto říkáme, že až třeba jednou z tohoto důvodu zkrachujeme, bude to paradoxně důvod k oslavám. 

Kdo je hlavní cílová skupina?

Každý kdo se chce dobře a levně najíst, navíc s dobrým pocitem, že skutečně zachránil jídlo. Často jsou to studenti, ekologicky smýšlející lidé nebo všichni, kdo rádi šetří.

Jak se vám zatím daří zaujmout vaši cílovou skupinu?

To nás na Nesnězeno hodně baví. Fakt, že zatím bez jediné koruny do marketingu si aplikaci stáhlo už přes 40 tisíc lidí. Šíří se to díky spokojeným zákazníkům, nadšeným zero-waste fandům i díky velkému zájmu masmédií. Máme radost, že víc a víc lidí přemýšlí tímto směrem. Zároveň věříme, že velká část našeho dosavadního úspěchu je to, že se nám podařilo najít model, kdy být ekologičtější = ušetřit. Upřímně… chtít po lidech, aby se omezili, nebo snížili životní komfort pro blaho planety, to je často těžké. Udělat ale z ekologičtějšího přístupu pro lidi výhodu (v našem případě levnější jídlo a pro restaurace minimalizace ztrát)… to je cesta, která nám dává smysl a evidentně funguje. 

Michal a Radek
Já a Michal, spolutvůrce projektu Nesnězeno

Jak konkrétně se tedy ke zlevněnému jídlu dostanu? Co musím udělat?

Musíš si stáhnout naši aplikaci Nesnězeno (na Apple nebo Android), zaregistrovat se a vybrat si nějakou místní zlevněnou dobrotu, která zrovna potřebuje zachránit… a pochutnat si na ní.

Jak přesně vaše aplikace funguje, co v ní všechno můžu koupit? Jen jídlo? A jak zaplatím?

každý den restaurace, kavárny, bistra a další obchůdky nabídnou to, co jim ten den zbylo. Standardně jde o zbylé porce denního menu, zákusky, kterým se blíží optimální životnost, nebo trvanlivější produkty, kterým se blíží expirace. Vybereš si, přímo v aplikaci i zaplatíš a můžeš vyrazit do podniku užít si svou zlevněnou mňamku. 

Když se o tom s lidmi bavím a třeba i v jiných státech, tak říkají, že tam to nemůže fungovat. Že mají přísné předpisy a jídlo se musí do určité doby vyhazovat. Jak je to tady v republice?

Všude lidi říkají, že něco nepůjde, dokud to někdo neudělá… a pak už to obvykle jde. I my máme velmi přísné předpisy. Legislativa je neúprosná a někdy až trochu bizarní. Každopádně co se týče hygieny, máme svého garanta a vše je v tomto ohledu v pořádku. Každá zapojená restaurace také zná své předpisy a musí je dodržovat. 

nesnězeno
Nálepka pro podniky zapojené v projektu Nesnězeno

A jak jsou na tom restaurace? Kolik jich v aplikaci najdu? Daří se vám vysvětlovat jim vaši filozofii?

Najdeš jich u nás už 260 a každý týden jich tucet přibývá a to tempo se výrazně zrychluje s každým týdnem. Před pár dny jsme se navíc spojili se Storyous, kteří mají 3000 podniků využívajících jejích pokladní systém. To by mohlo s počty podniků taky docela pohnout. S rostoucími výsledky je obvykle přesvědčování restauratérů čímdál snažší. Některé naše podniky šetří díky Nesnězeno i vyšší desítky tisíc ročně. Být ekologický se jim prostě vyplatí.

Zaregistroval jsem na Facebooku podobné projekty, žádný ale ani zdaleka nemá tolik fanoušků. Vnímáte je jako konkurenci?

To je moc dobrá otázka. Jako konkurenci je nevnímáme, jen nám přijde škoda ten trh v takto sociálně prospěšném “oboru” tříštit a dělit. Podle nás tu musí existovat jeden velmi silný projekt výhledově se stovkami tisíc uživatelů, který bude mít takovou sílu, že dokáže zatlačit i na pozitivní změny v legislativě. S pěti malými projekty tohoto nikdy nedosáhneme. Jsme rádi za každé nevyhozené jídlo, ať už naší zásluhou, nebo kýmkoliv jiným… ale zároveň cítíme, že pro velké změny není dobré, aby vznikalo více kopií.

Jaké výzvy před vámi stojí?

Největší výzvu vnímám v prolomení určité hranice počtu podniků. Pro mě osobně je to 1000. Do té doby očekávám, že pořád budeme muset vysvětlovat, jak to funguje a přesvědčovat, že je to pro podnik ve všech ohledech výhodné. Jakmile se přehoupneme přes ten pomyslný bod zlomu, bude to už spíš takový standard a neplýtvat bude zkrátka normální, zatímco zbytečně plýtvat bude tak trochu ostuda. Bude pak násobně snažší zapojit další tisícovku podniků. Naší vizí navíc je, aby Nesnězeno pro podnik nebyla žádná práce navíc (jako je aktuálně ruční zadávání zbylých porcí). Na řešení už pracujeme s vývojářskou firmou, která má na svědomí ty nejlepší gastro aplikace u nás. Pak už nebude žádný racionální argument, proč do toho nejít a bude napůl vyhráno 🙂

Díky za rozhovor, Michale! Přeju vám, ať se celému projektu Nesnězeno moc daří a brzo dosáhnete milionu zachráněných jídel.

nesnězeno

Podobné články

Zanechte komentář